Vorig jaar reed 88,2 procent van de NMBS-treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Dat is een daling tegenover 2016, toen ging het nog om 89,2 procent. De stiptheid van de NMBS is daarmee voor de derde keer op rij gedaald.
Uit het jaarlijkse stiptheidsrapport van NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel blijkt dat de treinen vorig jaar opnieuw iets minder stipt reden. In 2017 reed 11,7 procent van de treinen met een vertraging van 6 minuten of meer.
Het jaar voordien was dat nog 10,8 procent, in 2015 reed 9,1 procent van de treinen met vertraging. De treinen rijden dus voor het derde jaar op rij minder stipt.
De stiptheidscijfers worden berekend door te kijken naar het uur van aankomst in het eindstation. Als we kijken naar de meting tijdens het volledige traject van de trein, dan liggen de cijfers iets lager.
Gemeten over het hele traject reed 85,9 procent van de treinen stipt.
De drie grootste oorzaken van vertragingen vorig jaar lagen bij Infrabel (23,8 procent), de NMBS (29 procent) en derden (40,9 procent), zoals vandalisme, kabeldiefstallen en spoorlopen. Op 23 november bijvoorbeeld zorgde een grote industriële brand in Vorst in totaal voor 7.910 minuten vertraging. (VRTNWS)